Followers

Thursday 27 October 2011

Tutorial Editing BPL 2011-2012

Salam semua..boring gak cuti sekolah ni dok kat umah jer...maklumla sekolah aku ambik cuti sampai semggu sempena Pesta Cahaya (Deepavali) ni..hehe...xde keje nak wat...so, aku
 pun saje2 je edit gambar hero2 bpl thn ni...best gak layan...amacam?ok x?hehe...aku gune photoshop cs5 wat poster ni..erm..nak tau cmne aku wat?ok...stay tuned...hehehe...











Mula-mula sekali, aku cari gambar2 yang aku nak edit...Cthnya mcm dlm poster aku wat ni aku cari Aguero, Torres, Suarez, Rooney dan Persie...aku cari gak logo BPL dan logo kelab masing2 utk penuhkan poster..hehehe..ape susah..search jer dlm pakcik google...hahak..

Pastu bermula la keje editing...jeng jeng jeng...heheh..kasi saspens sket...

1) Mula-mula, klik File-Create New File, then keluar window new...aku guna preset photo..xyah pening2 aku nak pk saiz ape aku nak wat...hehe...resolution slalunya aku akan guna 300 utk buat ape saje editing...pastu klik ok...



2) Seterusnya, aku ltakkan warna utk background aku..pilih jer mane2 warna korg suke kat Swatches, pastu tekan Alt + Backspace..Untuk wat background yg ade jalur2 tu, klik Create New Layer kat bwh layer...Pastu klik Rectangular Marquee Tool mcm dlm gambar...

3) Kemudian buat jalur pertama mcm dlm gambar...warna pn korg boleh pilih..pas pilih warna,guna shortcut mcm mula2 td...Pastu, klik Ctrl+Alt+T...kemudian gerakkan jalur tu ke sebelah kanan...ikut kreativiti masing-masing berapa jarak nak letak...hehe...Kemudian taip Enter...


4) Dah siap tu, klik Crtl+Alt+Shift+T (panjang betul..hehe..)untuk dapatkan jalur-jalur yang seterusnya..senang kan?x perlu nak buat jalur tu byk kali...Buat jalur tu sehingga hujung...Then, taip Ctrl+D..Kemudian, utk dapatkan effect memancar cmtu, pergi pd Filter-Distort-Polar Coordinates...then Ok..siap dah background...


5) Kemudian, barula masukkan gambar2 yg korg dah ambik kt internet tu..Susun ikut kreativiti masing-masing...Pastu, merge kan gambar mcm dlm gambar..cmne nak wat?senang jer..klik ikon mata pada layer2 kecuali layer gambar yg nak dimergekan...Then, klik kanan klik Merge Visible...Dapatla mcm dlm gambar ni...



6) Untuk dapatkan effect blur sebagai background di belakang gambar pulak, kita perlu pergi pd gambar yg kita dh merge td...kemudian, kita taip Ctrl+J...dpt x duplicate gambar tu?klik pada gambar yg asal...then, pegi pada Filter-Blur-Radial Blur...Letakkan amount 100 peratus...Blur method: zoom dan Quality: best...Pastu Ok...


7) Kemudian terhasil gambar cmni...Then letakla logo BPL kat depan player2 tu...logo kelab pn letak sekali ikut kreativiti masing2 (dah byk kali ckp daaa...hehehe)Untuk memberi kesan pada logo kelab, kurangkan opacity kepada 50 peratus pada layer...Untuk logo BPL tu pulak, aku ltakkan effect Outer glow yg korg leh wat dgn klik 2 kali pd layer logo BPL tu...senang je kan...Selamat Mencuba...


Mohd Hamizan bin Mazlan
Freelance Photographer
Email : mizanmazlan@yahoo.com
Blog : http://mmclicks.blogspot.com
Sumber Gambar: Google Search

No comments:

Post a Comment