Followers

Thursday 3 November 2011

DSLR Pertamaku: Nikon D90

DSLR pertama yang aku miliki sehingga sekarang ialah Nikon D90..Masa tu aku beli kat Lowyat Plaza di KL. Aku rasa ramai yang tahu tempat tu sbb mmg famous dgn brg2 komputer, handphone dan kamera..Aku igt lagi masa tu aku pegi ngn wife dan adik ipar aku..Mulenye aku cume bercadang nak ambek Nikon D3000 jer tp bile dh pegang Nikon D90 ni ade rse lain mcm plak..Xtaula nape...Maybe aura D90 tu dah msk dlm jiwa aku (cewahh..hehehe...)Jom kite tgk sket ape bestnye D90 ni smpi aku ambek w/pun ms tu harga die agak mahal..
      

Body
       Review ini aku mulakan dengan melihat keadaan fiziknya terlebih dahulu. Dengan berat lebih kurang 710 gram termasuk berat bateri dan dimensi 132 x 103 x 77 mm, kamera ini terasa begitu mantap ketika dipegang.  Body D90 dibuat daripada plastik namun menggunakan struktur metal di dalamnya.

Sensor
       Sensor gambar yang dimilikinya iaitu 12.3 megapixel DX format dengan sensor yang baru iaitu CMOS, sama seperti yang digunakan oleh D300. D90 juga mempunyai sensor cleaner yang dpt membersihkan sensor secara automatik.

LCD
       D90 memiliki layar LCD 3 inch dengan high resolution. paparan LCDnya memiliki 920.000 titik dan sangat membantu ketika akan melihat hasil foto di bawah sinar matahari yang terang.

Viewfinder
       Viewfinder dari D90 sekitar 96%. 

AF
       D90 memiliki AF 11 titik
ISO
       Nilai ISO yang dimiliki dari ISO 200 - 3200; ISO 100 menjadi Lo 1 dan ISO 6400 menjadi Hi 1. Penggunaan pada ISO 100, 200, 400 dan 800 bahkan pada ISO 1600 masih menghasilkan gambar yang baik namun ketika sudah menggunakan ISO 3200 maka akan terlihat noise yang muncul walaupun tidak banyak.

Video

       Kemampuan merakam gambar bergerak (movie) juga dimiliki oleh kamera ini. Video yang dihasilkan memiliki kualiti istimewa kerana mampu merakam hingga resolusi 720p HD (1280 x 720 pixels) dalam format Motion JPEG.
 
       Salah satu yang membuat aku ambik Nikon D90 ialah kerana adanya internal motor di dalam bodynya yang menjadikan kamera ini dapat menggunakan lensa-lensa yang tidak memiliki motor di dalamnya asalkan memiliki kesamaan mounting. 
 
       Itu sahaja yang dpt aku coretkan serba sedikit tentang DSLR pertamaku dlm entri kali ni...I'Allah aku akan ceritakan lg tentang aksesori yg aku gunakan plak di lain masa... 

 
Mohd Hamizan bin Mazlan
Freelance Photographer
Email : mizanmazlan@yahoo.com
Blog : http://mmclicks.blogspot.com
Sumber: Google Search (Internet)

No comments:

Post a Comment